Renata Ernst-Milerska - Inkluzja społeczna jako projekt edukacyjny. Pedagogiczne implikacje stanowiska Kościoła Ewangelickiego w Niemczech
Inkluzja jest wielowymiarowym projektem społecznym. Włączanie możliwie wszystkich jednostek do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym dokonuje się m.in. w obszarze edukacji i poprzez edukację. W prezentowanym artykule omówimy ideę inkluzji, jej aplikacje, uwarunkowania i ograniczenia na podstawie tekstów programowych Kościoła Ewangelickiego w Niemczech (EKD). Opierają się one na określonej koncepcji człowieka i życia wspólnoty. Z perspektywy antropologicznej inkluzja jest nie tylko kwestią polityczną, prawną, etyczną, lecz również wiąże się z określoną koncepcją edukacyjną. Dotyczy ona kształtowania nowej świadomości jednostkowej i społecznej, której podstawowym wyznacznikiem jest wrażliwość inkluzyjna jako stała praktyka życia.
Social Inclusion as an Educational Project. The Pedagogical Implications of the Position of the Evangelical Church in Germany
Inclusion is not only a social and political project, but also an educational one. Including as many individuals as possible to fully participate in social life occurs, inter alia, in the field of education and through education. In this article, the idea of inclusion as well as its applications, conditions and limitations are discussed with reference to the program texts of the Protestant Church in Germany (EKD). They are based on a specific concept of man and community life. From the anthropological perspective, inclusion is not only a political, legal and ethical question, but it is also related to a specific educational concept. It concerns the formation of a new individual and social consciousness, the basic determinant of which is inclusiveness as a constant practice of life.
Pobierz plik PDF.