1/53 (2024)


Lucyna Dziaczkowska - (Nie)obecność ideałów i celów wychowania (nie tylko) w języku pedagogiki

Autorka prezentowanego tekstu stawia główne pytanie o sposoby obecności w pedagogice zagadnień związanych z ideałami i celami wychowania. Próbuje również odpowiedzieć na pytania o zasadność oraz możliwości uobecniania ideałów i celów wychowania w myśleniu teoretyków i działaniu praktyków wychowania. Artykuł jest próbą obrony tezy o potrzebie stanowienia ideałów wychowawczych w odniesieniu do samych wychowawców, którzy urzeczywistniając je we własnym życiu, dają wychowankom możliwość ich krytycznej oceny oraz podjęcia trudu szukania ideału i sensu własnej egzystencji.

The (Non-)Presence of Education Ideals and Education Aims (Not Only) in the Language of Pedagogy

The primary question posed by the author of this article concerns the ways in which issues related to education ideals and aims are present in pedagogy. It also attempts to address the plausibility and possibility of introducing these ideals and aims to the reflection of educational theorists and the practices of educators. This work defends the thesis that there is a need to apply education ideals to educators who, by implementing them in their lives, provide their students with the opportunity to critically assess these ideals and understand their significance.

Pobierz plik PDF.

Słowa kluczowe:

education ideal, education aims, teleology of education, ideał wychowania, cele wychowania, teleologia wychowania