1/53 (2024)


Mariusz Chrostowski - Prawicowy populizm jako wyzwanie dla edukacji religijnej w Polsce

Prawicowi populiści w Polsce od lat poddają instrumentalizacji Kościół katolicki i religię chrześcijańską. Czynią to, aby możliwie skutecznie osiągnąć założone plany polityczne za pomocą licznych manipulacji i kłamstw, a także potęgując dychotomie społeczne i postawy ksenofobiczne w polskim społeczeństwie. Owe problematyczne zjawiska szerzą się dziś szczególnie wśród młodych Polaków i należy je tym samym uznać za naglące wyzwanie dla szkolnej edukacji religijnej. W tym kontekście celem niniejszego artykułu jest nie tylko teoretyczna analiza zjawiska prawicowego populizmu w Polsce, z uwzględnieniem jego oddziaływania na demokrację, Kościół katolicki, młodych ludzi, jak i samą edukację religijną, lecz także, w efekcie, zaproponowanie koncepcyjnych i praktycznych implikacji przeciwdziałania prawicowemu populizmowi.

Right-Wing Populism as a Challenge for Religious Education in Poland

Right-wing populists in Poland have been instrumentalising the Catholic Church and the Christian religion for years to advance their political agendas through numerous manipulations and falsehoods while also exacerbating social dichotomies and fostering xenophobic attitudes in Polish society. These problematic phenomena are increasingly prevalent, especially among young Poles, and should be recognised as a significant challenge for religious education in schools. Therefore, this article aims not only to theoretically analyse the phenomenon of right-wing populism in Poland, considering its implications for democracy, the Catholic Church, young people and religious education, but also to propose conceptual and practical measures to counter right-wing populism.

Pobierz plik PDF.

Słowa kluczowe:

religious education, edukacja religijna, demokracja, democracy, right-wing populism, prawicowy populizm