1/53 (2024)


Ewa Przybylska, Danuta Wajsprych - Zaufanie jako filar społecznej podmiotowości. Przyczynek do debaty o uczeniu się i edukacji obywatelskiej

W artykule poruszono problematykę dotyczącą kapitału społecznego, w szczególności jego kluczowego komponentu, jakim jest zaufanie. Celem artykułu jest wyeksponowanie roli zaufania w procesach społecznego uczenia się w aspekcie jednostkowym i zbiorowym. Wgląd w badania nad zaufaniem społecznym w Unii Europejskiej oraz RFN, jako jednym z jej krajów członkowskich, uwypukla znaczenie zaufania społecznego, które może zadać kłam nieufności, konformizmowi, dystansowi społecznemu, alienacji, dezintegracji społecznej i wielu innym jeszcze negatywnym trendom współczesności, zagrażającym demokracji. Wnioski wieńczące tekst podkreślają znaczenie dobrej diagnozy kontekstu społecznego, lokalnych uwarunkowań oraz indywidualnych i zbiorowych interesów, bez której budowanie kapitału społecznego w jego różnych wymiarach nie zaowocuje wzrostem podmiotowości społecznej, a wręcz przeciwnie, zaogni wzajemną nieufność, pasywizm, manipulacje i inne dysfunkcje społeczne.

 

Trust as the Foundation of Social Subjectivity: A Contribution to the Debate on Learning and Citizenship Education

This article discusses issues related to social capital, particularly its key component, trust. The analysis highlights the role of trust in the processes of social learning, both individually and collectively. Research on social trust in the European Union and Germany, as one of its member states, underscores the importance of social trust in countering distrust, conformism, social distance, alienation, social disintegration and other negative contemporary trends that threaten democracy. The conclusions emphasise the importance of accurately diagnosing the social context, local conditions and individual and collective interests. Without this, building social capital in its various dimensions will not increase social subjectivity but will instead exacerbate mutual distrust, passivism, manipulation and other social dysfunctions.

Pobierz plik PDF.

Słowa kluczowe:

uczenie się, edukacja obywatelska, social capital, trust; learning, citizenship education, social networks, kapitał społeczny, zaufanie, sieci społeczne