1/55 (2025)


Iwona Pasławska-Smęder - Biografia Marii Grzegorzewskiej inspiracją dla kształtowania duchowości i twórczego życia

Celem artykułu jest ukazanie przejawów duchowości w biografii Marii Grzegorzewskiej (1887–1967) i ich znaczenia w procesie wychowania do twórczego życia. W artykule przedstawiono wzajemne relacje między duchowością, twórczym życiem oraz biograficznym podejściem do wychowania i samowychowania. Odwoływanie się do duchowej sfery życia odzwierciedla przekonanie, że człowiek-osoba jest częścią czegoś większego niż on sam, czegoś, co wykracza poza jego indywidualną egzystencję. Biografia Marii Grzegorzewskiej stanowi przykład integracji duchowości i twórczego życia, ukazuje jej zaangażowanie w promowanie uniwersalnych wartości, takich jak dobro, prawda, piękno i miłość. Podejście Grzegorzewskiej do edukacji odzwierciedlało równowagę wartości duchowych i innowacyjnego myślenia. Postrzegała życie jako ciągły proces twórczy zakorzeniony w uniwersalnych prawdach. Dziedzictwo Grzegorzewskiej pozostaje istotne dla współczesnych procesów edukacyjnych, w których wspieranie duchowości i kompetencji twórczych ma kluczowe znaczenie dla radzenia sobie z kryzysami egzystencjalnymi i społecznymi.

Biography of Maria Grzegorzewska as an Inspiration for Shaping Spirituality and Creative Life

The purpose of this article is to show the manifestations of spirituality in the biography of Maria Grzegorzewska (1887–1967) and their importance in the process of education for creative living. This article presents the interrelationship between spirituality, creative living and the biographical approach to education and self-education. Referring to the spiritual sphere of life reflects the belief that a person is part of something greater than themselves, something that transcends their individual existence. Maria Grzegorzewska’s biography exemplifies the integration of spirituality and creative living, highlighting her commitment to promoting universal values such as goodness, truth, beauty and love. Grzegorzewska’s approach to education reflected a balance of spiritual values and innovative thinking. She viewed life as a continuous creative process rooted in universal truths. Grzegorzewska’s legacy remains relevant to today’s educational processes, in which fostering spirituality and creative competence is crucial to dealing with existential and social crises.

Pobierz plik PDF.

Słowa kluczowe:

spirituality, duchowość, biography, biografia, creative living, education for creative living, twórcze życie, wychowanie do twórczego życia, Maria Grzegorzewska