Jan-Hendrik Herbst - Geneza, założenia i recepcja niemieckiego Schwerter Konsent: Rola nauczycieli religii w dyskusji kontrowersyjnych zagadnień
Celem niniejszego artykułu jest prezentacja genezy, podstawowych założeń oraz recepcji tzw. Schwerter Konsent, który formułuje zasady dydaktyczne dotyczące dyskusji nad kontrowersyjnymi zagadnieniami w edukacji religijnej w Niemczech. Choć jego treści są zakorzenione w debacie niemieckojęzycznej, został przyjęty także w innych krajach, np. w Hiszpanii. Schwerter Konsent określa pryncypia chrześcijańskiej edukacji religijnej w szkołach publicznych, zorientowanych na kontrowersyjność, dojrzałość i zdolności krytyczne, przeciwdziała także indoktrynacji uczniów.
Origins, Assumptions and Reception of the German Schwerter Consent: The Role of Religious Education Teachers in Discussing Controversial Issues
This article presents the genesis, basic assumptions and reception of the so-called Schwerter Consent, which formulates didactic foundations for the discussion of controversial issues in religious education in Germany. Although its content is rooted in the German-speaking debate, it has also been adopted in other countries, such as Spain. The Schwerter Consent defines the guiding principles of Christian religious education in public schools, which is oriented towards controversy, maturity and critical faculties, and counteracts the indoctrination of pupils.
Pobierz plik PDF.