Jeremiasz Jan Anchimiuk - Bóg i stworzenie w teologii prawosławnej
Pytanie o pochodzenie świata i o stosunek Boga do świata jest jednym z głównych pytań stawianych w teologii, filozofii i naukach przyrodniczych na przestrzeni wieków. Odpowiadając na to pytanie Kościół Prawosławny odwołuje się w dużo większym stopniu niż Kościoły zachodnie do myśli Ojców i Nauczycieli Kościoła oraz do liturgii, ukazującej doświadczenie duchowe wielu pokoleń świętych ascetów. Zadając pytanie o stworzenie, analizuje poglądy Orygenesa, nauczanie wielkich Kappadocejczyków, św.św. Bazylego Wielkiego, Grzegorza Teologa, Grzegorza z Nyssy oraz późniejszych Ojców, jak na przykład św. Maksyma Wyznawcy, św. Symeona Nowego Teologa, św. Grzegorza Palamasa. Autor artykułu wprowadza w teologię prawosławną, dotyczącą świata i człowieka, ukazując te rzeczywistości w dwóch perspektywach: przed i po grzechu pierworodnym oraz w perspektywie nowego stworzenia. Charakteryzując świat i człowieka przed i po grzechu, omawia zagadnienia: aktu stworzenia, ludzkiego ciała, ascezy i odpowiedzialności za stworzenie. Zagadnienie nowego stworzenia dzieli na dwa tematy: Kościoła i Bogarodzicy.
God and Creation in Orthodox Theology
The question of the genesis of the world and the attitude of God toward the world is one of the main issues discussed in theology, philosophy, and natural sciences through centuries. The Orthodox Church while answering the question relies on the thoughts of Fathers and Teachers of the Church as well as liturgy displaying spiritual experience of many a generation of saint ascetics much more than other Christian Churches. Asking the question of creation it analyses the views of Origen, Cappadocian Fathers, Saint Basil the Grea, Gregory the Theologian, St. Gregory of Nyssa and further Fathers such as Maximus the Confessor, Symeon the New Theologian, Gregory Palamas. The author of the paper introduces orthodox theology concerning the world and man vewing those realities from two perspectives: before and after the sin, he discusses such issues as the act of creation, human body, ascetiscs, and the responsobility for the creation. The issue of creation is divided between two themes, of the Church and the Mother os God.