Janina Kostkiewicz - Status i tożsamość pedagogiki katolickiej 20-lecia międzywojennego w Polsce
Naukowa spuścizna pedagogiki katolickiej lat 1918-1939 niesie jej bogatą i wyraźnie sprofilowaną tożsamość. Posiadany stan samoświadomości odsłania status naukowy i ambicje jej twórców w tej kwestii. Pedagogika katolicka tych lat nie buduje niszowego nurtu wiedzy dla swego środowiska, lecz jest nauką (w ogóle) z pełnymi aspiracjami i szerokim polem problemowym. Zakorzeniona w religii rzymsko-katolickiej niesie zasługującą na uznanie orientację na szczęście i radość dziecka, zaufanie, odpowiedzialność wychowawców. Docelowo zabiega o człowieka o wysokiej kulturze moralnej, człowieka czynu. Jej uniwersalizm, realizm, obiektywizm, miejsce dla transcendencji wieńczy postulatem harmonii życia i wychowania, posiada ambicje bycia pedagogią perennis.
Status and Identity of Catholic Pedagogy of Interwar Period in Poland
Academic legacy of catholic pedagogy between 1918 and 1939 shows its plenteous and well profiled identity. Possessed condition of self-awareness reveals academic status and ambitions of its creators. Catholic pedagogy of these years does not construct trend of a minor importance for its own environment, but it is one of the humanities (in general) with complete aspirations and wide field of problems. Catholic pedagogy, ingrained in the Roman Catholicism, shows orientations for child's felicity and joy, trust, educator's responsibility, what deserves a recognition. It strives for a man with high moral culture, a man of action. Its universalism, realism, objectivism, place for transcendence is crowned by postulate of the harmony of life and education. Catholic pedagogy has ambitions to be a pedagogia perennis.
Słowa kluczowe:
wychowanie, education, identity, pedagogika katolicka, tożsamość, uniwersalizm, catholic pedagogy, universalism, status