Katarzyna Wrońska - Liberal education w Polsce. Między kształceniem ogólnym a edukacją liberalną
Tekst rozważa problem liberal education jako edukacji liberalnej i jej możliwości rozwijania w Polsce. Przyjmuje się w nim szerszą wykładnię jej rozumienia, które nie ogranicza jej do poziomu kształcenia akademickiego ale szuka dla niej miejsca także na niższych stopniach kształcenia. Postuluje się, by to, co ją wyróżnia, mogło wyraźniej stać się częścią edukacji jako takiej. A są to: dostępność wiedzy z różnych dziedzin z pierwszej ręki, jej krytyczne pogłębione rozumienie uwzględniające szeroką perspektywę poznawczą właściwą dla różnych form wiedzy oraz podejmowanie przez uczącego się dobrowolnego wysiłku umysłowego w oparciu o potrzebę samokształcenia i wzrost kultury umysłowej. Tekst rozważa też problem, na ile ugruntowane w Polsce kształcenie ogólne może współgrać z edukacją liberalną, a na ile konkurować i utrudniać jej realizację.
Liberal Education in Poland: between Liberal and General Education
The text considers the issue of liberal education and its possibilities to develop in Poland. It has adopted a broader interpretation of understanding the education, as not limited to the academic education but also having its place at lower degrees. It has been postulated that its distinguishing features should be more present in education as such. The features are as follows: the availability of the first-hand knowledge, its critical in-depth understanding including a broad cognitive perspective immanent to the various forms of knowledge, and making a voluntary mental effort based on the learner’s need of self-education and the growth of intellectual culture. The text also considers the problem of how the well-established general education in Poland may interact with liberal education and to what extent it may compete with liberal education and impede its implementation.
Pobierz plik PDF