1/33 (2014)


Karina Kinga Kozłowska - Wariacje na temat mediacji w związku z koncepcją liberal education

Celem artykułu jest refleksja oraz próba odpowiedzi na pytanie, czy instytucja mediacji wpisuje się w system założeń liberal education, poprzez poszukiwanie wspólnych oraz pokrewnych dla nich znaczeń. Autor artykułu wyprowadza je z przedmiotu rozważań, którego centrum stanowią oświeceniowe cechy człowieka wolnego oraz odpowiedzialnego za kreowanie własnej rzeczywistości. Z uwagi na skromny dorobek myśli naukowej na gruncie polskiej refleksji pedagogicznej dotyczącej zarówno mediacji, jak i liberal education, uważa się poniższe rozważania za przyczynkowe, stające się tym samym możliwością podjęcia dalszych dyskusji.

Zamiarem autora nie jest opis liberal education oraz mediacji z perspektywy efektów formalnego kształcenia, systemu lub przedmiotu nauczania, a koncentracja na ich właściwościach, mających na celu intelektualny, społeczny oraz duchowy rozwój jednostki. Dlatego, liberal education zostaje ujęte jako system założeń, mający na celu autonomiczny i skoncentrowany na humanistycznych wartościach rozwój jednostki. Z kolei, literatura przedmiotu wskazuje na współwystępowanie wielu zakresów znaczeniowych mediacji, wynikających między innymi z przyjmowania przez ich autorów odmiennych celów procedury mediacji, warunkujących z kolei kształt poszczególnych paradygmatów mediacyjnych. Dlatego, wykładnią prowadzonych rozważań będzie optymalizacyjny model paradygmatu mediacyjnego, który uwzględnia przyjęte w artykule najważniejsze cele mediacji, warunkujące sukces oraz efektywność dyskursu mediacyjnego.

Variations on a Theme of Mediation in Relation to the Concept of Liberal Education

A purpose of the article is an attempt of answering the question, whether the institution of mediation can become a part of a system of liberal education assumptions by seeking shared and related meanings for them. The author of the article is deducing them from the subject of deliberations, which is focused on enlightenment characteristics of a free man responsible for creating his own reality.. Due to rather insignificant scientific achievements of Polish pedagogical reflections concerning both mediation and liberal education, the following deliberations are considered unoriginal; simultaneously, becoming a possibility of entering into further discussions in the process.

It is not the author's intention to describe liberal education and mediation from the perspective of effects of the formal education, system or course of study, but to focus on their properties, aimed at an intellectual, social and spiritual development of an individual. Therefore, liberal education is defined as the system of assumptions aimed at individual's autonomous development focused on humanistic values. On the other hand, the literature on the subject emphasizes the co-occurrence of many semantic ranges of mediations, resulting; among others, from their authors' adoption of different aims of the procedure of mediation, conditioning the shape of individual mediatory paradigms. Therefore, an operational research model of the mediatory paradigm, which considers important aims adopted in the article of mediation, conditioning the success and effectiveness of the mediatory discourse, constitutes an interpretation of the discussion.

Pobierz plik PDF

Słowa kluczowe:

education, edukacja, liberal education, mediacja, rozwój jednostki, konflikt, mediation, individual's development, conflict