1/39 (2017)


Paweł Kaźmierczak - Pedagogiczne znaczenie Krucjaty Wyzwolenia Człowieka

Krucjata Wyzwolenia Człowieka jest jedną z form organizacyjnych ruchu abstynenckiego, zainicjowaną przez ks. Franciszka Blachnickiego. W artykule podjęto następujące kwestie: a) teoretyczne podstawy idei abstynenckiej ks. Blachnickiego, b) formy organizacyjne jego działalności abstynenckiej, c) praktyczne uwarunkowania przynależności do Krucjaty Wyzwolenia Człowieka i d) wnioski dotyczące pedagogicznego oddziaływania Krucjaty.

The Pedagogical Meaning of the Crusade for the Liberation of Man

Crusade for the Liberation of Man is one of the organizational forms of teetotalism, initiated by Father Franciszek Blachnicki. The article discusses the following issues: a) a theoretical basis for Fr. Blachnicki’s idea of teetotalism, b) organizational forms of his teetotalist activities, c) practical conditions of membership in the Crusade for the Liberation of Man, and d) conclusions regarding the pedagogical impact of the Crusade.

Pobierz plik PDF

Słowa kluczowe:

supererogacja, supererogation, abstynencja, profilaktyka, ks. Franciszek Blachnicki, teologia wyzwolenia, teetotalism, prevention, Fr. Franciszek Blachnicki, liberation theology