Katarzyna Olbrycht - Jana Pawła II myślenie o związkach wiary i kultury – wyzwaniem dla wychowania chrześcijańskiego
Autorka stawia tezę, że jednym z najważniejszych wyzwań dla współczesnego wychowania, szczególnie wychowania chrześcijańskiego, jest uświadomienie uczestnikom procesów wychowawczych sensu i znaczenia wprowadzania w życie relacji wiary i kultury. Rozumienie tej relacji wynika z przyjmowanej interpretacji „wiary” i „kultury”. W tekście przedstawiona jest interpretacja zawarta w nauczaniu Jana Pawła II. Jej zrozumienie wymaga przede wszystkim zrozumienia wprowadzonego przez Jana Pawła II pojęcia „kultury prawdziwej”. Oznacza ona sposób życia człowieka doskonalącego swoje człowieczeństwo w oparciu o prawdę i miłość. Taki sposób życia zakorzeniony jest w wierze. Szczególnymi dziedzinami poświęconymi człowieczeństwu, jego poznawaniu i doskonaleniu przez dążenie do prawdy i piękna są sztuka i nauka. Autorka analizuje teksty i wypowiedzi Jana Pawła II, żeby zrekonstruować przedstawiony w nich sens relacji kultury prawdziwej i wiary. W ostatnim fragmencie rozważa zadania współczesnego wychowania, szczególnie wychowania szkolnego, w przygotowywaniu do wprowadzenia w życie związków kultury i wiary.
John Paul II – His Way of Thinking about the Connections between Faith and Culture - a Challenge for Christian Education
The author formulated a thesis that one of the biggest challenges for contemporary education, especially in a Christian form, is to convince the participants of educational process about the meaning and essence of introducing the relationship between faith and culture to life. Understanding of this relationship results from the adopted interpretation of “faith” and “culture”. The dissertation presented an interpretation of John Paul’s II tuition. The understanding of it demands mainly the comprehension of the concept of “genuine culture”, which was introduced by John Paul II. It describes the way of life of a person who improves his or her humanity on the basis of truth and love. Such way of life is settled in faith. Art and science are special fields of life, which are dedicated to humanity, its improvement and understanding through searching for the truth and beauty. The author analysed texts and speeches of John Paul II to reconstruct the sense of relationship between the genuine culture and faith, which they present. In the last part, she considered tasks of contemporary education, especially school one, in preparations for making the relationship between culture and faith come to life.