Danuta Wajsprych - Wolność jako fundamentalna przesłanka liberalnej filozofii wychowania Józefa Tischnera
Celem wypowiedzi jest uświadomienie etycznego a priori w wychowaniu, w którym nader często zapomina się o pochodności czy niezupełności projektowanych prze nie sensów bycia człowieka. Artykuł odpowiada na pytanie: co musi wydarzyć się w ramach codziennego zatroskania o wychowanka, żeby mógł dokonać się w nim zwrot do odkrywania siebie jako człowieka dobrego, a owo etyczne a priori ujmuje się w formie zasady wychowania do wolności. W przestrzeni wychowania do wolności wyróżnia się za Tischnerem cztery ścieżki (transgresję, transcendencję, aproksymację, supererogację), którymi może podążać wychowanek a wraz z nim wychowawca, jeśli tylko będą chcieli rozwijać w sobie potencjalność czynienia dobra i wychowania w dobru.
Freedom as a Fundamental Premise of Jozef Tischner’s Liberal Philosophy of Education
The aim of the paper is to raise awareness of ethical a priori in upbringing, in which the derivativeness or incompleteness of the human senses of being projected by it are often forgotten. The article answers the question: what must happen within everyday concern about a child, for a turn to be made in a child towards discovering himself as a good person, and that ethical a priori is recognized as an upbringing towards freedom principle. According to Tischner, in the sphere of upbringing towards freedom, there are four paths (transgression, transcendence, approximation, supererogation), which a child can follow, and a teacher can join him, if they only want to develop in themselves the potentiality to do good and bring up in good.
Słowa kluczowe:
wolność, freedom, transgresja, transcendencja, aproksymacja, supererogacja, transgression, transcendence, approximation, supererogation