2/36 (2015)


Sławomir Chrost - Stosunek młodzieży gimnazjalnej do wybranych norm moralnych zawartych w Dekalogu

Kwestie aksjologiczne i normatywne znajdują się obecnie w centrum zainteresowań przedstawicieli różnych gałęzi nauki, także pedagogów czy socjologów. Wychowanie do wartości jest częścią integralnego wychowania człowieka – staje się przede wszystkim domeną wychowania religijnego. Dekalog (gr. dziesięć słów, „dziesięć przykazań Bożych”) będąc wyrazem podstawowych powinności człowieka względem Boga i względem bliźniego (norm moralnych), objawia w swojej istotnej treści poważne zobowiązania. Są one ze swojej natury niezmienne i obowiązują wierzących zawsze i wszędzie. Problem, który stał się motywem podjęcia badań, wyraża się w pytaniu: jaki jest stosunek młodzieży do norm moralnych zawartych w Dekalogu? Artykuł przedstawia deklarowany (teoretyczny) stosunek młodzieży do norm moralnych zawartych w Dekalogu oraz stosunek młodzieży wobec postaw życiowych stanowiących rozwinięcie norm moralnych na bazie dziesięciu Bożych przykazań. Jest to więc stosunek wyrażający bardziej praktyczny wymiar – realizowanie w codziennym życiu norm objawionych przez Boga.

The Attitude of Junior High School Students towards Certain Moral Norms Contained in the Ten Commandments

Some axiological and normative issues are now of high interest of the representatives of various branches of science, including educators and sociologists. Education for values is an integral part of humans’ education – and it becomes primarily the domain of religious education. The Decalogue (Greek: Ten words, “ten commandments”), as an expression of the fundamental duties of a man towards the God and towards one’s neighbour (morals), reveals serious commitments in its essential content. They are by their nature immutable and apply to believers always and everywhere. The problem of the research is expressed in the question: what is the attitude of young people towards the moral norms contained in the Ten Commandments? The article presents the declared (theoretical) attitude of young people towards the moral norms contained in the Ten Commandments, and towards their real attitudes to life based on moral standards referring to the ten commandments of God. They are therefore the attitudes expressing a more practical dimension – implementation of norms revealed by God in a daily life.

Pobierz plik PDF

 

Słowa kluczowe:

wychowanie religijne, religious education, wychowanie moralne, moral education, the Ten Commandments, religious socialization, norms, dekalog, socjalizacja religijna, normy

Podobne artykuły: