Renata Jasnos - Subjective Biblical Discourse as the Basis of Education for Relationships. Discursive Interpretation Supplementing the Theological Synthesis
The Bible is a collection of texts, which in the tradition of the Church is read as an expression of divine pedagogy or the art of God’s educational influence on humankind. Developed moral principles that refer to the Bible were of a synthetic nature. Contemporary research manifests the underestimated, discursive dimension of the biblical text, which calls for a new approach to the interpretation of the biblical message. A specific process in the formation of the written biblical tradition had an impact on the discursive nature of biblical texts. Indeed, discursive analysis and interpretation is a response to the discursive nature of said texts. Biblical discourse is often inscribed in biblical narratives. Among them, the key discourse is the subjective discourse, whose discursive partner is God himself (Jesus). They touch upon timeless problems and play an important educational role. Subjective discourse in the Bible constitutes a didactic tool for education for relationships. The article contains a brief description of selected types of subjective discourse explored from the educational perspective.
Podmiotowe dyskursy biblijne jako podstawa edukacji dla relacji. Interpretacja dyskursywna dopełniająca syntezy teologiczne
Biblia stanowi zbiór tekstów, które w tradycji Kościoła odczytywane są jako wyraz Bożej pedagogii lub sztuki wychowawczego oddziaływania Boga na człowieka. Rozwijane zasady moralne, odwołujące się do Biblii, miały charakter syntez. Tymczasem współczesne badania tekstu biblijnego wskazują na jego inny, niedoceniony wymiar – dyskursywny, który wymaga nowego podejścia do interpretacji biblijnego przesłania. Specyficzny proces formowania pisemnej tradycji biblijnej miał wpływ na dyskursywny charakter tekstów biblijnych. Dyskursywna analiza i interpretacja jest odpowiedzią na dyskursywny charakter tekstu. Biblijne dyskursy często wpisane są w narrację. Wśród nich kluczowe są podmiotowe dyskursy, których stroną (dyskursywnym partnerem) jest sam Bóg (Jezus). Poruszają one ponadczasowe problemy i pełnią ważną rolę edukacyjną. Dyskursy podmiotowe w Biblii stanowią środek dydaktyczny w edukacji do relacji. Artykuł zawiera krótką charakterystykę wybranych dyskursów podmiotowych ujętych w perspektywie edukacyjnej.