2/44 (2019)


Julita Orzelska - Subjectivity in Caring for the Human Condition. Existential Ideas of Paul Tillich as an Inspiration for Pedagogy

The article discusses the issue of subjectivity in caring for the valuable existence of the individual. While following the ideas of Paul Tillich, I appeal for a widening of the interpretation space in pedagogical thought, by applying concepts from outside the canon’s framework. The use of Tillich’s analysis helps to affirm the autonomy of a person, with their centrality, and the right to remain unaffected by the pressure of collective conventions; this contributes to self-actualization and happiness. The examination of views by the great Protestant humanist Paul Tillich is extremely important and much needed for pedagogy, as it inspires the shaping of existential sensitivity in the course of formation and education, while taking care of individuals.

Podmiotowość w trosce o kondycję człowieka. Egzystencjalne tropy Paula Tillicha jako inspiracje dla pedagogiki

Tekst dotyczy podmiotowości w trosce o wartościową egzystencję człowieka. Unaoczniając tropy z odczytu dzieł Paula Tillicha upominam się o poszerzenie przestrzeni interpretacji w myśleniu pedagogicznym o koncepcje spoza ram ujętych jako kanoniczne. Wykorzystanie analizy prowadzonej przez Tillicha służy upomnieniu się o autonomiczność osoby mającej swoją podmiotowość i prawo do nieulegania presji konwencji zbiorowych, co sprzyja samorealizacji i szczęściu. Zmierzenie się z myślą wielkiego humanisty protestanckiego Paula Tillicha jest niezwykle istotne i potrzebne dla pedagogiki, stanowi bowiem inspirację dla kształtowania wrażliwości egzystencjalnej w toku wychowania i edukacji w trosce o człowieka.

Pobierz plik PDF

Słowa kluczowe:

polarity of human condition, concern, human potential, essence of humanity, despair as the courage of being, biegunowość kondycji człowieka, zatroskanie, potencjalność człowieka, esencja człowieczeństwa, rozpacz jako męstwo bycia