2/50 (2022)


Agnieszka Szymańska, Joanna Świderska - Rodzinne i osobowościowe uwarunkowania systemu wartości. Relacja celów wychowawczych rodziców z cechami osobowości i systemem wartości ich dorosłych córek

Doświadczenie, jakiego dziecko nabywa w procesie wychowawczym, kształtuje jego cechy osobowości oraz system wartości. W sposób szczególny mogą je kształtować cele wychowawcze rodziców, czyli cechy osobowości, jakie rodzice pragną rozwinąć u swoich dzieci, zwane „projektem osobowości”. W badaniu testowano, czy cele wychowawcze rodziców współwystępują z cechami osobowości oraz systemem wartości ich dorosłych córek. Badanie wykonano na próbie 402 kobiet w wieku od 21 do 50 lat. W celu udzielenia odpowiedzi na pytania badawcze zastosowano algorytmy text mining oraz analizę skupień przeprowadzoną przez algorytmy data mining. Wyniki ujawniły, że kobiety, których rodzice starali się rozwinąć w nich cechę Stabilności (Alfa-Plus), jako dorosłe kobiety miały wyżej rozwiniętą tę cechę, a także cechę Integracji osobowości (Gamma-Plus). Kobiety te przypisywały większe znaczenie wartościom związanym z przekraczaniem siebie (życzliwość, uniwersalizm) i zachowawczością (przystosowanie, tradycja, bezpieczeństwo) oraz mniejsze wartościom związanym z umacnianiem siebie (kierowanie sobą, stymulacja) i otwartością na zmiany (hedonizm, osiągnięcia, władza).

Family and Personality Conditioning of the Value System: Relationship of Parental Goals with Personality Traits and Value System of Their Adult Daughters

The experiences children acquire in the upbringing process shape their personality traits and system of values. These can be shaped in a special way by the parental goals, i.e., the personality traits that parents want to develop in their children, called the ‘personality project.’ The study tested whether parental goals coexist with personality traits and the value system of their adult daughters. The study was conducted on a sample of 402 women aged 21 to 50 years. To answer the research questions, text mining algorithms and cluster analysis performed by data mining algorithms were used. The results revealed that women whose parents tried to develop their Stability (Alpha-Plus) Trait as adult women had a more developed Stability (Alpha-Plus) Trait as well as a Personality Integration Trait (Gamma-Plus). These women attributed greater importance to values related to self-transgression (benevolence, universalism) and conservatism (conformity, tradition, security) and lower values related to self-empowerment (self-direction, stimulation) and openness to changes (hedonism, achievements, power).

Pobierz plik PDF.

Słowa kluczowe:

values, wartości, parental goals, personality project, personality traits, cele wychowawcze, projekt osobowości, cechy osobowości