Kinga Lendzion, Agnieszka Wołk - Kto uczy dzieci w domu? Wizerunek rodziców i rodzin edukujących domowo
W ostatnich latach liczba dzieci w edukacji domowej systematycznie rośnie. Do wzrostu zainteresowania tą formą edukacji przyczyniło się m.in. zdalne nauczanie w okresie pandemii COVID-19, które ukazało rodzicom niedoskonałości polskiego systemu edukacji. Dynamiczny wzrost liczby dzieci uczących się w domu budzi wiele pytań. Oprócz tych o motywy rezygnacji z edukacji systemowej, interesujące jest, kto wybiera nauczanie domowe dla swoich dzieci. W niniejszym artykule autorki odpowiadają na powyższe pytanie, odwołując się do wyników badań własnych, przeprowadzonych techniką ankiety internetowej (CAWI) na nielosowej próbie 393 edukatorów domowych. Na podstawie wybranych cech społeczno-demograficznych oraz religijności respondentów autorki prezentują profil rodziców edukujących domowo. Ponadto, odwołując się do ich stażu w edukacji domowej i wyróżniając na tej podstawie dwie kategorie edukatorów: „przedpandemicznych” i „popandemicznych”, opisują zaobserwowane tendencje zmian wizerunku edukatorów domowych.
Who Teaches Children at Home? A Portrait of Polish Home-schoolers
In recent years, the number of children being home-schooled has been steadily increasing. One contributing factor to the increased interest in this form of education was distance learning during the COVID-19 pandemic, which revealed to parents the inadequacies of the Polish education system. The dynamic growth in the number of home-schooled children raises many questions. In addition to those concerning the motives for abandoning the mainstream school system, it is interesting to note who chooses to home-school. In this article, the authors answer this question by presenting the results of their research conducted using a Computer Assisted Web Interview on a non-random sample of 393 parents of home-schooled children. Based on selected socio-demographic characteristics and the religiosity of the respondents, the authors present a profile of home-schoolers. Furthermore, referring to the length of time the children have been home-schooled and hence distinguishing two categories of home educators: ‘pre-pandemic’ and ‘post-pandemic’, the authors describe trends in the changing image of home-schoolers.
Pobierz plik PDF.