2/52 (2023)


Katarzyna Olbrycht - Tożsamość pedagogiki chrześcijańskiej i pedagoga w świetle tekstów Jana Pawła II

Współczesna trudna i dynamiczna sytuacja społeczno-kulturowa, a równocześnie zmiany w postrzeganiu kultury chrześcijańskiej wymagają wnikliwego rozważenia tożsamości pedagogiki chrześcijańskiej, jej specyfiki i najważniejszych funkcji. Autorka przyjmuje, że ważną inspiracją mogą być teksty Jana Pawła II, którego pontyfikat przypadał również na czas trudny dla świata i Kościoła. Właśnie wtedy wiele środowisk zwracało się do Niego, jako jednego z powszechnie uznawanych autorytetów, o wskazania i pomoc. W analizie zostały wykorzystane dwie koncepcje tożsamości: psychospołeczna i koncepcja horyzontu moralnego Charlesa Taylora. Pedagogika chrześcijańska stanowi subdyscyplinę pedagogiki jako nauki, ale także chrześcijańskie pedagogie (działania pedagogiczne i ich programy) oraz refleksję przednaukową dotyczącą tego obszaru problematyki. Zdaniem autorki, analizując tożsamość tej dziedziny, należy dziś skupić uwagę nie tylko na jej przedmiocie – wychowaniu chrześcijańskim – ale także na jej specyfice jako nauce, nauce humanistyczno-społecznej, nauce związanej z chrześcijaństwem i uprawianej przez badaczy chrześcijan. Taka perspektywa pojawia się w rozważaniach nad pedagogiką chrześcijańską stosunkowo rzadziej, a wydaje się uświadamiać ważny jej potencjał i powinności, co wyraźnie wynika z nauczania Jana Pawła II. Zgodnie z tym założeniem prowadzona jest analiza Jego tekstów (wypowiedzi, listów, dokumentów).

The Identity of Christian Pedagogy and the Christian Educator in Light of the Teachings of John Paul II

The problematic and dynamic contemporary socio-cultural situation, and changes in perceptions of Christian culture, require a thorough consideration of the identity of Christian pedagogy, its specificity, and its most important functions. The author assumes that the texts of John Paul II, whose pontificate fell during another difficult time for the world and the Church, can be an important inspiration. During this time many groups turned to him, as one of the most widely recognised authorities, for guidance and help. The analysis uses two concepts of identity: the psychosocial and Charles Taylor’s concept of the moral horizon. Christian pedagogy is a sub-discipline of pedagogy as a science but also concerns Christian pedagogies (pedagogical actions and their programmes) and pre-scientific reflection on this subject. In the author’s opinion, when analysing the identity of this field today, it is necessary to focus not only on its subject – Christian education – but on its specificity as a science, a humanistic-social science, and a science related to Christianity and practised by Christian researchers. Such a perspective appears relatively less frequently in reflections on Christian pedagogy, and it seems to comprehend the important potential and duties of Christian pedagogy, which clearly stem from the teachings of John Paul II. Based on this assumption, his texts (statements, letters, documents) are analysed.

Pobierz plik PDF.

Słowa kluczowe:

identity, tożsamość, Christian pedagogy, pedagogika chrześcijańska, personal identity, tożsamość osobowa, science, humanistic science, nauka, nauka humanistyczna