Stanisław Chrobak - Radość życia istotną cechą nauczyciela wychowawcy z perspektywy systemu prewencyjnego Jana Bosko
Problematyka wychowawcza dotyczy zawsze konkretnego człowieka. O księdzu Bosko mówi się jako o jednym z największych współczesnych wychowawców, który jako praktyk i człowiek czynu opracował ponadczasową metodę wychowawczą, opartą na trójmianie „rozum – religia – miłość” i którą można zdefiniować poprzez jego krótkie zdanie: „Wychowanie jest sprawą serca”. Wychowawca uczestniczy więc w życiu młodzieży, interesuje się jej problemami, stara się poznać jej zapatrywania, uczestniczy w jej życiu sportowym i kulturalnym, w jej rozmowach. W takim klimacie „pedagogicznej obecności” znamienne są słowa Jana Bosko, będące kwintesencją radości wychowywania: „Jest mi tu dobrze z wami, przebywanie z wami to moje życie”. Indywidualne doświadczenie radości zostaje udoskonalone i wzmocnione odmienną wrażliwością na drugiego człowieka. Radość życia jest istotnym czynnikiem nie tylko sensotwórczym, ale i osobotwórczym. Radość nie jest ucieczką od teraźniejszości. Stanowiąc siły napędowe wszelkich wysiłków wychowawczych, sprzyja budowaniu właściwego klimatu wychowawczego.
Joy of Life as an Important Quality of a Teacher-Tutor from a Perspective of John Bosco’s Preventive System
Educational problems always refer to an individual person. Don Bosco is said to be one of the greatest contemporary tutors who, as a practitioner and a man of action, developed a timeless educational method based on the trinomial “reason – religion – loving/kindness” and which can be defined by his short slogan: “Education is a matter of the heart”. Educators participate in teenagers’ lives; they are interested in their problems, try to become familiar with their opinions and they participate in their sports and cultural life, as well as, in their conversations. In this atmosphere of “pedagogical presence”, John Bosco’s words are significant and they are the essence of educational joy: “I feel good with you, being here with you is my life”. An individual experience of joy is improved and stronger thanks to a different sensitivity of other person. The joy of life is an important factor which is not only sense-creative but also person-creative. The joy is not an escape from the present time. Being a driving force for all educational efforts, it supports the creation of appropriate educational atmosphere.
Słowa kluczowe:
wychowanie, education, miłość wychowawcza, religia, religion, system prewencyjny, rozum, radość, preventive system, reason, educational love, joy