Italo Fiorin - Nowy nauczyciel, nowa szkoła
W jaki sposób myśl edukacyjna Chiary Lubich może inspirować dydaktykę, profil nauczyciela, model organizacyjny szkoły? W wizji Lubich podstawowe znaczenie nadaje się osobie ludzkiej, która jest sercem relacji. Modelem nauczyciela według Lubich jest Jezus Mistrz. Relacja nauczyciel–uczeń stawia w swoim centrum Jezusa (Jezusa pośrodku). Modelem organizacyjnym szkoły jest wspólnota, miejsce troski o człowieka, miejsce dialogu i braterstwa. Wspólnota inspiruje się wartościami rodziny, lecz nie jest miejscem zamkniętym. Jest miejscem edukacji, które wzbudza odpowiedzialność wobec innych i społeczeństwa. Nauczać to nie znaczy debatować, lecz zanurzyć się w rzeczywistości, działać, by budować lepszy świat.
A New Teacher, a New School
How can Chiara Lubich’s educational thought inspire the teaching, the teacher’s profile, the school’s organisational model? What is fundamental to Chiara’s vision is the reference to the human person, the key element of relationship. Chiara Lubich’s teacher model is Jesus, the Master. The teacher–pupil relationship has, at the centre, Jesus (Jesus in the middle). The organisational model of the school is the community; a place of personal care, dialogue and fraternity. The community is inspired by family values, but it is not a closed place. It is an educational place that opens up responsibility towards others and towards society. Educating is not an academic task, but it involves getting in touch with the real world, acting for a better world.
Słowa kluczowe:
relationship, osoba, person, wspólnota, community, dialog, dialogue, relacja wychowawcza, nauczanie, teaching, fraternity, braterstwo