Marisa Musaio - Person, Relationship and Love: The Contribution of a Personalist Pedagogical Anthropology for Promoting Educational and Helping Relationships
By considering the perspective of dialogue between pedagogy and personalism (Vico, 2002; Mari, 2006; Musaio, 2009), the contribution presents a pedagogical anthropology for educational and helping professions that highlights the significance of the connection between person and relationship. When educators and professionals face challenges, discomfort, and wounded existences, they rely on various ‘forms of life’ (Zambrano, 1996) and employ a sensitive reason to uncover the implicit, unspoken, and profound dimensions of every person and their educational and helping relationships. By actively participating in a helping relationship, they contribute to delineating a ‘loving educational action’ as a fundamentally essential approach, as a way of experiencing the encounter assuming responsibility for a helping relationship with the other, assisting them in uncovering and creating an order of the heart (De Monticelli, 2012), despite the difficulties endured.
Osoba, relacja i miłość. Znaczenie personalistycznej antropologii pedagogicznej dla promocji wychowawczych i wspierających relacji
Artykuł przedstawia antropologię pedagogiczną dla nauczycieli, pedagogów i osób trudniących się pomocą ludziom, która podkreśla znaczenie związku między osobą a relacją biorąc pod uwagę perspektywę dialogu między pedagogiką a personalizmem (Vico, 2002; Mari, 2006; Musaio, 2009). Kiedy pedagodzy i profesjonaliści stają w obliczu wyzwań, dyskomfortu i zranionej egzystencji, polegają na „różnych formach życia” (Zambrano, 1991, 1996) i wykorzystują wrażliwy rozum, aby odkryć ukryte, niewypowiedziane i głębokie wymiary każdej osoby oraz ich relacji edukacyjnych i pomocowych. Aktywnie uczestnicząc w relacji pomocowej, przyczyniają się do określenia „kochającego działania edukacyjnego” jako zasadniczego podejścia, jako sposobu doświadczania spotkania, przyjmując odpowiedzialność za relację pomocową z drugą osobą, pomagając jej w odkrywaniu i tworzeniu porządku serca (De Monticelli, 2012) pomimo doświadczanych trudności.
Pobierz plik PDF.
Słowa kluczowe:
miłość, love, osoba, person, personalizm, personalism, educational helping relationship, sensitive reason, relacja edukacyjno-pomocowa, wrażliwy rozum