2/32 (2013)


Edward Torończak - Wartość dialogu pedagogicznego w „społeczeństwie wiedzy”

Usytuowanie dialogu pedagogicznego w kontekście personalistycznym wskazuje na wagę wychowania w edukacji. Promowana przez niektórych polityków koncepcja „gospodarki opartej na wiedzy”, w której kluczowym zadaniem jest „przekazywanie wiedzy”, może prowadzić do zmarginalizowania samego wychowania. W tym kontekście szczególnego znaczenia nabiera dialog pedagogiczny wydobywający problematykę wychowania w edukacji. W swojej istocie dialog pedagogiczny zmierza do po-rozumienia, spotkania i współdziałania pomiędzy nauczycielem (wychowawcą) i uczniem (wychowankiem). Jest to o tyle istotne, że pozwala na od-budowanie wspólnoty nauczycieli i uczniów, gdzie szkoła staje się miejscem spotkania i uczestnictwa w życiu społecznym. Powinno to przynosić potencjalne korzyści nie tylko pojedynczym osobom, ale całemu społeczeństwu. W tej perspektywie dialog pedagogiczny staje się niezbędny do kształtowania postaw odpowiedzialności za osobowy rozwój każdego człowieka oraz budowanie spójności „wspólnoty szkolnej”.

The Value of the Pedagogical Dialogue in the “Knowledge Society”

Placing pedagogical dialogue in a personalistic context indicates the significance of upbringing in education. A concept of the ‘knowledge-based economy’ promoted by some politicians, in which ‘transmission of knowledge’ can lead to marginalization of upbringing itself. In this context, pedagogical dialogue embedding the issue of upbringing in education seems particularly important. The pedagogical dialogue in its essence brings about an agreement, meeting and cooperation between the teacher (the ‘fosterer’) and the student (the ‘fostered one’). It is essential inasmuch as it enables to re-construct the community of teachers and students, where school becomes the ground for meeting and participation in social life. Not only should it be beneficial for individuals but also for the society as a whole. In this perspective, pedagogical dialogue becomes essential in the process of attitude formation of responsibility for personal development of each individual and coherence creation of ‘school community’.

Pobierz plik PDF

Słowa kluczowe:

values, wartości, wychowanie, education, osoba, dialog pedagogiczny, szkoła, person, pedagogical dialogue, school

Podobne artykuły: