Mariusz Cichosz - Social Pedagogy in the Context of Values – as Seen by Selected Authors – Fields of Inquiry: The Perspective of Polish Social Pedagogy
The subject of values is a key, even fundamental issue for the social sciences, especially the practically oriented ones – consequently, also for social pedagogy. They (values) can be identified best by analysing the subject-matter of social pedagogy, which is always dissected in the basic source scheme of this field, i.e., the one that deals with the relationship between the human/individual and the environment. It is in connection with this relationship that the theories and concepts of this pedagogy are developed and practical solutions are adopted for organising the human living environment. The analysis of the accepted interpretations of this relationship by different authors and Polish social educators that has been presented in this paper shows existing regularities in this regard.
Pedagogika społeczna w kontekście wartości – w ujęciu wybranych autorów – pola poszukiwań. Perspektywa polskiej pedagogiki społecznej
Problematyka wartości jest kluczową, a nawet fundamentalną problematyką dla nauk społecznych, szczególnie tych praktycznie zorientowanych – a więc i dla pedagogiki społecznej. Najlepiej zidentyfikować je (wartości) można analizując przedmiot pedagogiki społecznej, który rozpisuje się zawsze w podstawowym, źródłowym schemacie tej dyscypliny, a mianowicie, że zajmuje się ona relacją między człowiekiem/jednostką a środowiskiem. To w związku z tą relacja powstają teorie i koncepcje tej pedagogiki, a także przyjmuje się praktyczne rozwiązania dla potrzeb organizowania środowiska życia człowieka. Przedstawiona tu analiza przyjmowanych interpretacji tej relacji przez różnych autorów, polskich pedagogów społecznych pokazała istniejące prawidłowości w tym względzie.
Pobierz plik PDF.
Słowa kluczowe:
values, wartości, wychowanie, education, humanizm, humanism, personalizm, personalism, environment, functionalism, Polish social pedagogues, środowisko, funkcjonalizm, polscy pedagodzy społeczni